Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2010

ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΘΕΜΑ: Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ.

ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΘΕΜΑ: Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ.

ΑΦΟΡΜΗΣΗ: Παρατήρηση του πίνακα των εποχών του νηπιαγωγείου μας. Συζήτηση των νηπίων για τα τέσσερα δεντράκια που αντιπροσωπεύουν τις 4 εποχές του χρόνου. Ποιο δέντρο τους αρέσει πιο πολύ; Μα φυσικά το δέντρο της άνοιξης με τα όμορφα ροζ ανθάκια! Αλλά και το δέντρο του χειμώνα είναι πολύ όμορφο με τα γυμνά του κλαδιά που είναι φορτωμένα με τα χιόνια του!
Σε κάποιους άλλους αρέσει το μελαγχολικό δέντρο του φθινοπώρου με τα ριγμένα φύλλα και σε άλλους το φορτωμένο με καρπούς δέντρο του καλοκαιριού.
Ξέρουν άραγε τα νήπια μας με ποια σειρά έρχονται οι τέσσερις εποχές κατά τη διάρκεια του χρόνου; Μερικά, σίγουρα ναι, αλλά πάλι όχι.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΥ ΘΑ ΜΑΣ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ ΝΑ ΜΑΘΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ.
Με τη βοήθεια και των γονιών, καταφέραμε να συγκεντρώσουμε τα παρακάτω αντικείμενα:
• Παλιά αλλά και καινούργια ρολόγια, ρολόγια επιτραπέζια, τοίχου, χειρός , με μπαταρίες ή και ηλεκτρονικά.
• Αφίσες και εικόνες με μέρα και με νύχτα.
• Αφίσα με τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος.
• Φακούς που φωτίζουν.
• Μεγεθυντικούς φακούς.
• Σχετικά με το χρόνο βιβλία όπως πχ τα ρολόγια πάνε βόλτα ή το παιδί του ήλιου και το δεν φοβάμαι το σκοτάδι κ.α.
• Παιδαγωγικά επιτραπέζια παιχνίδια που κυκλοφορούν στο εμπόριο σχετικά με το θέμα μας π.χ η μέρα και η νύχτα, η διαδοχή των εποχών, οι μέρες της εβδομάδας και μαθαίνω την ώρα.
• Διάφορες εικόνες με τις φάσεις της σελήνης.
• Υδρόγειος σφαίρα.
• Φυτά για να δούμε την ανάπτυξη τους στη διάρκεια του χρόνου.
• Χρονόμετρο.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ .

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ.

Η διαδοχή της μέρας – νύχτας. Φτιάξαμε καρτέλες όπου ο ήλιος εκπροσωπούσε την ημέρα και το φεγγάρι τη νύχτα. Συζητήσαμε για τη διαδοχή της ημέρας με τη νύχτα και τα νήπια αντιλήφθηκαν πως έπρεπε να βάλουν μία τη καρτέλα της ημέρας και μία της νύχτας για να έχουμε μία λογική χρονική ακολουθία.
Συζητήσαμε επίσης και για τις φάσεις της σελήνης και βάλαμε σε σωστή λογική σειρά διάφορες εικόνες της πχ πανσέληνος – μισοφέγγαρο – τέταρτο κτλ.
Με αφορμή, τη σελήνη, μιλήσαμε για το ηλιακό μας σύστημα και τους πλανήτες του και μάθαμε τους αριθμούς έως το δέκα, έναν για κάθε πλανήτη. Επίσης κατατάξαμε τους πλανήτες κατά μέγεθος.
Παρατηρήσαμε το ρολόι και επεξεργαστήκαμε τις 12 ώρες. Συζητήσαμε για έννοιες όπως δευτερόλεπτο, λεπτό, ώρα και χρονομετρήσαμε με το χρονόμετρο διάφορες δραστηριότητες των νηπίων πχ. Πόσα δευτερόλεπτα έκανε ο Δημήτρης για να γράψει το όνομά του ή πόσα λεπτά κάναμε για να τελειώσουμε μία ζωγραφιά κτλ.
Ασχοληθήκαμε με χωρικές έννοιες όπως πίσω από, μπροστά από, δίπλα από, κοντά και μακριά χρησιμοποιώντας ένα χάρτινο ήλιο και ένα χάρτινο φεγγάρι πχ βάλε ένα πουλάκι πίσω από τον ήλιο ή βάλε ένα αστεράκι πάνω ή δίπλα στο φεγγάρι κτλ
Δημιουργήσαμε δικά μας ρολόγια από χαρτόνι και προσπαθήσαμε να μάθουμε όλοι μαζί βασικές έννοιες της ώρας πχ όταν και οι δύο δείχτες είναι στο δώδεκα, η ώρα είναι ακριβώς.

ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ.

Πείραμα με φακό και υδρόγειο σφαίρα, για να δείξουμε την εναλλαγή μέρας και νύχτας. Με το φακό φωτίζαμε την υδρόγειο σφαίρα. Είδαμε λοιπόν πως καθώς η γη γυρίζει το ένα μέρος της βρίσκεται στον ήλιο και εκεί έχουμε μέρα ενώ εκείνο το σημείο που δεν φωτίζεται και μένει σκοτεινό έχει νύχτα.
Με αφορμή το παραπάνω πείραμα, τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον για τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, έτσι αφού διαβάσαμε σχετικά βιβλία αναπαραστήσαμε το ηλιακό μας σύστημα με τα παιδιά στη θέση των πλανητών. Ένα παιδί έκανε τον ήλιο και ένα άλλο τη γη που γυρνούσε γύρω από τον εαυτό της και γύρω από τον ήλιο. Κατόπιν βάλαμε τους υπόλοιπους πλανήτες στην σωστή απόσταση τους από τον ήλιο και άρχισαν όλοι μαζί να κινούνται.
Συζητήσαμε για τις ιδιότητες και τη χρησιμότητα του ήλιου για τον άνθρωπο, την υγεία του, τα ζώα και τα φυτά αλλά και τις επιπτώσεις του στο δέρμα μας όταν δεν προστατευόμαστε από αυτόν.
Διαβάσαμε το παραμύθι: οι δερματούληδες στο ταψί του ήλιου.
Για να αντιληφθούμε τη σχέση του ήλιου με το χρόνο, κάναμε το εξής αυτοσχέδιο ρολόι: τοποθετήσαμε ένα κοντάρι έξω στην αυλή και παρακολουθούσαμε τη σκιά του κατά τη διάρκεια της ημέρας. Παρατηρήσαμε πως όσο περνούσε η ώρα και πλησιάζαμε στο μεσημέρι, η σκιά του κονταριού μίκραινε.
Επίσης, ασχοληθήκαμε και με αντικείμενα που χρησιμοπούσαν οι παλιότεροι άνθρωποι για να μετρήσουν το χρόνο πχ κλεψύδρες με άμμο, με νερό, ηλιακό ρολόι, κτλ.

ΓΛΩΣΣΑ.

Μάθαμε παροιμίες και εκφράσεις που έχουν σχέση με τον χρόνο πχ ο χρόνος είναι χρήμα , χρόνου φείδου ,χρόνια και ζαμάνια ,όσα φέρνει η ώρα δεν τα φέρνει ο χρόνος όλος, όποιος βιάζεται σκοντάφτει κτλ.
Κάναμε ανάγνωση λέξεων σχετικών με το χρόνο, πρώτα με κάποια εικόνα που συμβόλιζε τη λέξη και ύστερα χωρίς εικόνα πχ κάτω από μία εικόνα με ένα ήλιο γράψαμε σε καρτελάκι τη λέξη ήλιος , το ίδιο κάναμε και για τις λέξεις φεγγάρι, χειμώνας, άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, ώρα, ρολόι κτλ .Στην αρχή τα παιδιά αναγνώριζαν τις λέξεις από τις εικόνες, σιγά – σιγά όμως έμαθαν να τις αναγνωρίζουν και να τις διαβάζουν.
Βρήκαμε λέξεις σχετικές με το χρόνο πχ ημερολόγιο, ανοιξιάτικος, ηλιοβασίλεμα, χρονόμετρο κτλ.
Βρήκαμε λέξεις αντίθετες όπως: μέρα – νύχτα, γρήγορα –αργά, πρωί- βράδυ, ήλιος – φεγγάρι κτλ.
Διαβάσαμε τα παραμύθια : δεν φοβάμαι το σκοτάδι και τα ρολόγια πάνε βόλτα .
Φτιάξαμε μία δική μας ιστορία με ένα φεγγαράκι που δεν είχε φίλους και μετά από μία περιπέτεια απόκτησε για φίλους του 4 μικρά αστεράκια.
Μάθαμε αίνιγμα για το ρολόι : τρέχω πάντα βιαστικό, τη ζωή για να μετρώ, το μεγαλύτερο ποδάρι, γρηγορότερα κουνώ. Τι είμαι;

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Παίξαμε το παιχνίδι : Βασιλιά, βασιλιά, με τα 12 σπαθιά, τι δουλειά;
Παίξαμε το παιχνίδι : Ρολογά, ρολογά, τι ώρα είναι;

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Δραματοποιήσαμε την ιστορία του παραμυθιού, τα ρολόγια πάνε βόλτα.
Φτιάξαμε ρολόγια από χαρτόνια και αυτοσχέδιες κλεψύδρες με χαρτονένιες αυγοθήκες.
Παίξαμε κουκλοθέατρο με θέμα από το παραμύθι, οι δερματούληδες στο ταψί του ήλιου.
Φτιάξαμε ομαδική εργασία με θέμα ο χρόνος και το ρολόι στη ζωή μας με την τεχνική ζωγραφική – κολάζ – μοντάζ.

1 σχόλιο :